2014. május 13., kedd

Epres finomságok

 

  

Talán nincs is csábítóbb gyümölcs az epernél..  A földieper az első tavaszi gyümölcsök egyike.

Az eper gyógyhatásai:

  • szépít,
  • méregtelenít, fiatalít és fogyaszt,
  • kiváló az emésztési panaszok kezelésére,
  • vesebántalmak esetén,
  • a fájdalmak enyhítésére és a láz csillapítására,
  • tüdőgyulladás, reuma és pajzsmirigy rendellenességek esetén,
  • a pattanásos bőr kezelésére,
  • csökkenti a szívbetegségek,
  • a kötőszöveti gyulladások,
  • az agyér-elmeszesedés kialakulásának kockázatát is.

 

Epret feldaraboltam, a kehely aljára halmoztam, majd vaníliás cukorral és habfixálóval keményre vert tejszínt halmoztam rá, és eperszeletekkel, mentalevéllel díszítettem. Jól lehűtöttem.

A maradék epret pépesítettem, és tejszínhabbal összekevertem, és eperrel díszítettem.


Epret vaníliás tejszínnel turmixoltam, az üvegtálba babapiskótát tettem, az epres masszát ráöntöttem.
Tejszínhabbal díszítettem.

Eper vagy szamóca?

A szamóca eredetileg vadon terem, apró kis, piros gyümölcs.

ellegzetes illata és zamata van. Ennek a nemesített, termesztett változatát nevezik földiepernek, ez terem ma a kertekben, és kapható a zöldségesnél. A földieper nagyon hasonlít a szamócára, ám annál jóval nagyobb. Nem keverendő azonban össze a faeperrel, amely a fákon terem, fehér vagy sötétbordós, lila színű, és régen a vándorok eledele volt.
A termesztett szamóca eredetét Kelet-Ázsiába teszik, de a vadon élő szamócát már az ősember is gyűjtögette, fogyasztotta. A római kori írásos anyagok már megemlékeznek a vadon termő szamóca fogyasztásáról, de ismert volt a germánok körében is, akik - mai szóval méregtelenítőként - nagyobb mennyiségben fogyasztották. Termesztése a XV. század környékén kezdődött, majd számos keresztezés, finomítás után alakultak ki a ma termesztett fajok.
A szamócával nemcsak mint táplálékkal találkozhatunk, hanem jelképként is jelentős volt. Díszítő elemként rajzolták, hímezték. Hármas levélalakja a Szentháromság jelképe lett, sok helyen még három szem szamócát is áldoztak. A szegényebb emberek körében azonban egyszerű gyümölcs maradt, amelyhez szinte elsőként jutottak hozzá a téli hónapok után, és amelyről azt tartották, hogy bármennyit ehet belőle az ember, mégse lakik jól tőle.
És micsoda egészséges! Üdítő, fiatalító gyümölcs, vértisztító hatása van. Jó a májbajok ellen, valószínűleg oldja a máj zsírlerakódásait, csökkenti a koleszterinszintet is. Intenzív a sóoldó hatása, ez az oka annak, hogy a húsevők (a mindenevő életmódot folytatók) néha nagy mennyiségben történő fogyasztása mellett kiütéseket kapnak tőle. Ám ettől nem szabad megijedni, mert néhány nap alatt megtisztul a szervezet, a kiütések elmúlnak. Fogyasztása javasolt a lábadozóknak is; húgyhólyag-, vese-, májgyulladásban szenvedőknek.
A földieper a friss fogyasztás mellett kiválóan alkalmas szörpök, dzsemek, befőttek készítésére, lefagyasztható, ám készülhet belőle bólé, sütemény, fagylalt, turmix és még ezernyi finom falat. Tartósításra a sötétebb színű fajták a legalkalmasabbak. Az erdei szamóca nem alkalmas eltevésre, mert magvaiban keserű anyag található, amely rontaná az eltett gyümölcs ízét. Azonban a vadon termő szamóca leveleit gyógyteák elkészítéséhez, izzasztóként használják.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése