Egy nép ételkultúrája éppúgy hozzá tartozik, mint néprajza, zenevilága, hitvilága, nyelve vagy testalkata. Kövi Pál írja.
"A népi muzsikához és a népdalkultúrához hasonló érték és páratlan
művelődési kincs rejlik a gasztronómiában. Ezt a kincsesbányát fel kell
tárnunk, alá kell szállnunk a mélyére, mert minél mélyebbre hatolunk
benne, annál magasabbra jutunk a tudás és a szellem dolgában". A magyar
konyháról sok korabeli és későbbi adattal rendelkezünk. Ennek oka, hogy ételeink egészen más jellegűek voltak - és ma is azok -, mint Európa más népeié. A másik ok ősi étkezési szokásainkban gyökerezik, amelyek a mai napig megmaradtak. Már Anonymus is
arról tudósít, hogy őseink minden győzelmüket napokig tartó
evéssel-ivással ünnepeltek meg, sőt a lakomára az is elég ok volt, hogy
megpillantsák óhajtott otthonukat, a Kárpát-medencét. Anoymus
"aldomas"-t ír; a lakomát a magyarok sokáig "áldomásnak" nevezték, amely
szóban benne van az "áld" ige, amely az ünnepi alkalmat jelzi. Európa
minden népének feltűnt a magyarok étel-ital bősége; a magyarok
evés-ivását a Nyugat ma is felháborító prédálásnak tekinti. Európa
ugyanis a magyarok honfoglalása idején igen szegény volt, több helyen
éhínség pusztított, a Kárpát-medencét viszont mindig a bőség és a jólét
jellemezte. Ehhez járult hozzá őseinknek sok állata és fejlett
földművessége, ami növelte ezt a bőséget. Egy Európát beutazó
dominikánus szerzetes írta a középkorban, hogy "a magyar királyságot
régente Moesiának és Pannóniának nevezték. A Moesia nevet az aratás
eredményétől kapta, mivel gazdag aratásban bővelkedik, Pannóniának pedig
a kenyér bősége miatt nevezték el. Legelőkben, kenyérben, borban,
húsban, aranyban, ezüstben bővelkedik ez a föld, halakban pedig minden
szomszéd országnál gazdagabb".
A magyar ételkultúra gyökere: a belső-ázsiai népek ételfilozófiája
"A honfoglaláskori magyar konyhát nem lehet
összehasonlítani a nyugat-európai konyhákkal, mert konyhafilozófiája
teljesen más volt és gasztronómiai szempontból sokkal magasabb szinten
állt, mint a korabeli európai konyhák. A magyar konyhára mindenekelőtt a
főzés a jellemző, miként a türk és más keleti népek konyhaművészetében
is ez a lényeges vonás. Míg nyugaton inkább sütnek, keleten inkább
főznek az emberek; ez az alapvető különbség a gasztronómia tekintetében" (Cey-Bert Róbert Gyula).
A kínai, a mongol, a tibeti, a belső- és közép-ázsiai népek
legkedvencebb ételei mindig is a főtt, párolt pörköltes ételek voltak.
Természetesen keleten is ismerik a sütés módszereit, de itt az arányok
az irányt adóak.
Az ősi magyar ételkultúra gyökere a világfa
szimbólumrendszerében gyökerezik. Belső-Ázsiában ősidők óta öt
alapelemet különböztették meg: a tüzet, a vizet, a földet, a fát és a
fémet, szemben a nyugati négy alapelemmel: a tűzzel, a vízzel, a földdel
és a levegővel. Már a hunok is ősi ételeik elkészítésében az öt
alapelem elvét követték: 1. az áldozati étel bronzból vagy vasból
készített üstben főtt (fém); 2. az üst alatt a tüzet a táltos által kiválasztott fa biztosította; 3. az üst a földön állt; 4. az áldozati ételek elkészítéséhez vizet
használtak. Az áldozati étel alapanyagait a táltos úgy válogatta össze,
hogy azok kifejezzék a világfa hármas szintű jelképrendszerét: 1. az égivilágot a fán termett gyümölcsökkel, levelekkel, virágokkal és a fán összeszedett mézzel; 2. a földi világot a föláldozott állattal és a földön összegyűjtött növényekkel és fűszerfüvekkel; 3. a föld alatti világot
a földben megtermett gyökerekkel, gumókkal és hagymákkal. Ezért
hagymának (föld alatti világ), bizonyos növényeknek, mint a tárkony és a
borsfű (földi világ) és gazdag gyümölcsöknek, mint a szőlő és az alma
(égi világ) feltétlenül jelen kellett lennie az áldozati ételek
harmóniájának biztosításában.
Az áldozati étkezés jelképesen közös ima, közös
áldozás volt, amelyek keresztül a résztvevők kérték az ősök és az Ég Ura
segítségét és áldását. A földi élővilágnál a növények és az állatok
közötti harmónia megteremtése volt a cél, ezért a feláldozott állat
apróra vágott húsát összefőzték apróra vágott zöldségekkel és füvekkel. A
kapcsolatot a tűz és a víz szimbolikáján keresztül biztosították. A
főzés a harmónia konyhatechnikáját jelenti, hiszen ennek során többféle
alkotórészt főzünk össze, amelynek eredményeként új ízeket nyerünk. A
sütésnél viszont az történik, hogy az adott alapanyagot megjavítjuk,
hiszen a hús nyersen nem mindig ehető. Mindez azt jelenti, hogy a
főzésen alapuló civilizációk az ellentétek elsimítását, a harmónia
kialakítását tűzik ki célul. Az ősi kínai szimbolika a fehér és a
fekete, a két ellentét, a világosság és a sötétség együttes létét
jelképezi és a harmóniájukat szeretné megteremteni. Ám nem létezik
tökéletes világosság és teljes sötétség, mint ahogy kizárólag jóról és
rosszról sem lehet beszélni. Az ellentéteket tehát ki kell egyenlíteni
és létre kell hozni a harmóniát. A sütés filozófiája eltérő; a kizárásos
elvet alkalmazza. A feketét fehérré, a rosszat jóvá akarja alakítani.
A hunok ételeiket kővel, fémmel és nyolc féle vízzel
főzték. Az ételek elkészítésénél fontos szerepe volt a víz minőségének
(forrásvíz, folyóvíz, esővíz, patakvíz, tengervíz, stb.).
Az ősmagyarok konyháját a "pentaton" ízek
harmóniájával szokták jellemezni; az édes, a savanyú, a sós és a keserű
mellé ötödiknek az erőset is külön íznek fogják fel és ezen öt íznek a
harmóniájára törekedtek, akárcsak a mai belső-ázsiai népek. A
táplálkozás körében ma is sok, a honfoglalás koránál sokkal korábbi,
keletre nyúló hagyományt találunk. Ilyen ősi gyökerű ételünk az alföldi
pásztorok tarhója, mely joghurthoz hasonlító különleges étel, a közelmúltig fogyasztott vízzel, sóval gyúrt erjesztetlen tészta, a lepénykenyér, a "csörege-fánk", az alföldi bográcsban készült krumplistészta, a "slumbuc", a magyarsággal, de feltételezhetően már a hunokkal vagy az avarokkal bekerült hsziungu áldozati étel a keng (a "pörkölt") és a ta-keng (a "gulyás").
A hunok sok évszádon keresztül szoros kapcsolatban voltak a kínaiakkal;
e két nép sok kultúrértéket átvett egymástól. Így a Han-kori Kína
kedvenc étele lett a lóhús; a kínaiak csak a lómájat tartották
ehetetlennek. A marhahúst sokra tartották, mert az igavonó állat
hasznosnak bizonyult, fogyasztása elsősorban az öregeket és az
előkelőket illette meg. Szemacsien viszont megvetéssel írt a
hunok azon szokásáról, hogy "a férfikorban levők eszik a hús kövérjét és
a javát, az öregek pedig a maradékot. Megbecsülik az erőt és az
egészséget, az öreget és a gyengeséget megvetik". Nagyúri sírleletekben
előfordul medvetalp, párducmell, hízott kutya, sült bagoly és daru
hús-maradványa (főleg csontja). A hun közemberek leggyakrabban
fogyasztott húsféléje a birka és a baromfi volt, de sokat fogyasztottak a
sertés húsából is, amelynek vágására újév előtt került sor. Hétköznapi
ételnek számított a gabona főtt szemtermése, amelyet hosszabb utakra
magukkal is tudtak vinni.
A pörkölt első leírását Szemacsien közölte
a Kr. előtti II. században, amikor leírja a hunok áldozati ételét a
"keng"-et. Leírása szabad fordításban így hangzik: "Végy tüzesre
hevített öntöttvas vagy bronz üstöt, és amikor az olyan forró, hogy a
belecsepegtetett olaj azonnal gőzzé válik, dobjad bele a zsírjával
együtt fölaprított disznóhúst vagy a faggyújával együtt apróra vágott
birka húsát apróra vágott hagymával. Amikor ezt beledobjuk a forró
üstbe, a nagy hő hatására hirtelen kiolvadó zsír vagy faggyú megpörköli a
hagymát és a húst". A "vegyes kenget" eleinte gabonával, zöldséggel
főzték és ízesítőül bazsarózsa szirmokat, liliomfa virágbimbóit,
szójaszószt és sózott babot tettek, később ezt a pörkölt-alapot
mindenféle zöldséggel (hagymával, borsóval, sárgarépával,
salátafélékkel) és fűszerekkel (borssal, gyömbérrel stb.) ízesítették, a
későbbi időkben tésztát is főztek hozzá. Ezen ételnek a megnevezése a
későbbiekben "sűrű húsleves húsdarabokkal és zöldséggel" nevet viselte. A
"ta-keng" ("gulyás") ehhez hasonló, de sok lével feleresztett áldozati
étel volt a hsziungnúknál. A ta-kenget eleinte nem fűszerezték, hogy
megbecsüljék tiszta egyszerűségét. A későbbiekben azonban marhából,
szarvasból, szopós malacból, kutyából, vadkacsából, fácánból, baromfiból
is készítették, és erős fűszereket adtak hozzá. Ismerték és sok ételhez
használták a különböző gombákat.
Mindkét ételnek - a kengnek és a ta-kengnek - elkészítési edénye az áldozati üst volt,
amelyet eleinte bronzból, öntöttvasból, később rézből és kerámiából
állítottak elő. A belső-ázsiai üstök nagy fajhőjűek, igen keskenyek és
magasak voltak, minek következtében melegítése kevés tűzet igényelt; a
tűz lángjai körbe nyaldosták az üst szinte egész felszínét, így az
ételek nem égtek oda. A lovas népek hitvilágában az üst fontos szerepet
játszott. Először is "szent területet" (uduk-ot) jelentett, mert bármi,
ami belekerült megszentelődött. Az üst egyesítette az öt alapelemet és
az üstben készített étel jelképezte az újjászületést és az átváltozást;
az üstben csak főzni lehetett. A belső-ázsiai "lapos-gombás fülű" 100
literes hun üstöknek tökéletes mása a Kárpát-medencéből is származik
(pl. Törtel-Czakóhalmán 1982-ben "ujgur feliratos" üstöt találtak), ami
ezen főzéstechnikának továbbélését és azt igazolja, hogy ezeket a nagy
üstöket csakis állandó szálláshelyen használhatták. A belső-ázsiai üstök
szerepe a magyar népmese-világba is átment. "A török és a magyar népek
világfájának ágai között a Nap és a Hold tartózkodik, s amelynek a
fordított üst formájú eget tartják fenn".
A belső-ázsiai konyha egyik felfedezése a "laska", vagyis a metélt és kézzel nyújtott tészta,
amelyet a kínaiak előbb "ping"-nek (süteménynek), majd később mien-nek
neveztek. A tésztának sokféle fajtáját ismerték: a laskát, a gőzölt
cipót és a szezámos tésztát. A vízben főtt tészta a Kr. utáni II.
században olyan népszerű volt, hogy még a kínai császárnak is ez volt a
fő étele és utcai árusítását is feljegyezték. A belső-ázsiai népek
"süteményeiről" nem igen rendelkezünk adatokkal. A mézet ismerték és
szeretettel fogyasztották, számos édességet ízesítő fűszert is ismertek
és kereskedelem útján hozzájutottak (szerecsendióhoz, szekfűszeghez,
fahéjhoz, vaníliához stb.). A mézből másodsorban méhsört (méhsert)
készítettek és viaszát ötvösmunkáknál használták fel. A belső-ázsiai
kemencék harang-alakúak voltak; ezekben készítették - és ma is készítik -
sajátos ételeiket. A "sódz" marha- vagy jak-hús sóval és saját levében
lezárt edényben "dunsztolt" húsnak minden fűszer nélküli főzete, amely
afféle alapanyagnak számít¸ ebből sokféle ízesítéssel különböző ételek
készíthetők.
Az egykori költemények és leírások kétféle borról számolnak be a Han-kori Belső-Ázsiából. A kínai leírások szerint a "li" az édes és fehér, a "csiu"
a sötét és áttetsző vörösbort jelentette. Mindkettőt külön korsókban
szolgálták fel. A csiu erősebbnek és jobb bornak számított, mint a li. A
"bor" ősi hun szó, a Bor Tengri jelentése "szürkésfehér Isten" éppúgy
vonatkozik a forrásban levő bor habjára, az alkonyat színváltozására,
mint az eget a földdel összekötő világfa törzsének a színére. A Bor
Tengri az újjászületést, a hajnali és az alkonyati átváltozást vagyis a
harmónia megvalósulását szimbolizálta.. A magyar nyelv a "bor" szót
megőrizte abban a jelentésében, hogy a szőlőlének egy "táltosbeavatáson"
kell keresztülmennie, hogy euforizáló képességű borrá alakulhasson. Az
ősi hitvilágunk a bort rendkívüli módon értékelte, az áldozati
szertartások és szerződések szentesítésének fontos tartozéka volt.
A belső-ázsiai jugarok ételkultúrája
Ahhoz, hogy őseink ételeiről fogalmat alkothassunk,
analógiaként meg kell ismernünk az egykori türk törzsszövetség
Belső-Ázsiában maradt - ma már csak 10 569 lelket számláló - tagjának, a
jogur (vagy jugar) népnek mai ételkultúráját. A jogur étkezési szokások
úgy, mint más közép- és belső-ázsiai nép étkezési szokása tökéletesen
kifejezi a Tengri-hit (Egyisten-hit) alapfilozófiáját, amelynek lényege
egy kielégítő és állandó szimbolikus egyensúly és harmónia keresése az
állat- és növényvilág között.
A húsokat leginkább apró darabokra vágva
füvekkel, illatos gyökerekkel, szárított túróval és zöldségekkel
szeretik összefőzni, mert a Tengri-hit szerint az állatoknak is meg kell
adni a kellő tiszteletet. Az így elkészített ételeknek nagy része bő
leves. Cey-Bert Gyula a jugarokat "a levesek népének" nevezte.
Egyik legfinomabb csipetkés levesüket "szemesnek" hívják. Leveseikbe
néha tört piros paprikát is használnak (ez az apró piros paprika ázsiai
és nem amerikai eredetű!), de az igen erős ízeket bizonyos gyömbérrel
érik el. Fontos ünnepi ételük a főtt birka vagy marha. A kis darabokra
vágott húsokat póré hagymával együtt puhára párolják, majd friss
fokhagyma és más fűszerekkel fogyasztják (a Selyem Út mellett élő
jugarok mindenféle "keleti" fűszert is ismertek és használtak). Híres
lakodalmas ételük a káposztás birkapörkölt; a felvágott vöröshagymát
zsírban vagy olajban megpirítják, hozzá pirítják a disznóhúst és a
feldarabolt káposzta-leveleket. Esetenként tárkonnyal vagy kakukkfűvel,
apró-paprikával vagy gyömbérrel fűszerezik. Hurkáik nancsa néven szintén
ízletesek. Ezt feldarabolt friss birkahúsból készítik, amelyet
tárkonnyal, fokhagymával esetenként vöröshagymával, birkavérrel és kevés
liszttel kevernek össze. A birkahurkát főzik és melegen tálalják.
Kedves ételük az aludtej és a joghurt; a tehén- és kecske- és más tejnek
ezt a formáját annál is inkább fogyasztják, mivel nem lévén tej-emésztő
enzimjük, a tejet csak bontott állapotban tudják fogyasztani. A
juhtejből túrót, sajtot, zsírként használt vajat és írót készítenek; a
vajat köpüléssel állítják elő.
A jugar (jogur) konyha további nevezetessége a tésztafélék gyakori
használata. Hosszúra vágott (vagy húzott) tésztáik és csipetkéik
leveseik gyakori összetevői. Fokhagymás vagy kakukkfüves birkahússal
töltött húsos táskáik is jellegzetes készítményeik közé tartoznak.
Szárított apró gömbölykés tésztájuk a targana (tarhonya), érdekes szárított termékük a csuró (vagy
csura), amely tehén- vagy birkatúróból készül. A túrót megfőzik, egy
kilyukasztott zsákban levegőre teszik, kicsepegtetik és megszárítják.
Miután a zsákban jól megszáradt, szétmorzsolják és jól szétterítve
kiteszik a napra szikkadni. Az így készített csuró akár két évig is
eláll, a targanával és a szárított vagy pácolt húsokkal együtt a lovas
népek fontos ételtartalékai közé tartozik. Húsaik szárítási technikája
ugyanaz, mint amilyent pásztoraink még néhány évtizeddel ezelőtt is
ismertek ("hortobágyi tarisznyás húsok").
Lángosszerű készítményeik is vannak, amelyeket
"szörmének" neveznek. Ünnepeiket köles- és búzapálinkával öntözik meg.
Jogur szokás, hogy a pálinkát egyszerre két kicsi pohárba töltik és a
vendégeknek a két pohárkát egymás után meg kell innia. A házigazda,
mielőtt a pálinkát felajánlja a vendégeknek, egyik ujjával háromszor
belenyúl a teletöltött pohárba és három cseppet permetez az ég felé. Ez a
szokás sok magyar vidéken még ma is megvan, de vallási jelentését már
elvesztette.
A magyar és jugar nép kulináris alapfilozófiája
hasonló és alapvetően különbözik az európai ételkultúrától. A levesek
készítési módja és széleskörű kedveltsége, a pörköltfélék készítése, az
apróra felvágott húsdarabok összepirítása hagymával és más növényekkel, a
tésztafélék általános kedveltsége és széleskörű készítési módja, a
főzelékfélék ismerete, a szárított tésztáik (targana) és húsaik igen
hasonlóak egymáséhoz.
Őseink főzési technikája; ételei és italai
Őseink állandó szálláshelyein üstben, bográcsban és
kemencékben főztek-sütöttek, amikor azonban úton voltak vagy állataikkal
távolabb éltek állandó szálláshelyüktől "kővel főztek", hiszen üstjeiket és cserépedényeiket nem tudják lovon szállítani. Tűz
csiholására viszont mindig volt tarsolyukban tűzszerszám (tapló és
tűzkő vagy acél). Edényül pedig bőrtömlő, fa- vagy kéregedény, favödör
vagy félbevágott lopótök szolgált. Erről Dzsajháni így emlékezik
meg: "Visznek magukkal tűzifát és néhány követ, azután mindaddig
tüzelnek a kövek alatt, amíg a kövek forróvá nem lesznek", majd ezeket a
köveket vízbe helyezve ételeiket így készítik el. Az állandó
szállásokon a főzéshez vas-háromlábra állított edényeket, többnyire
fülüknél felakasztott keskeny és magas nagy fajhőjű üstöket, bográcsokat
használtak, kenyerüket (nem lepényüket!) és tésztaféléiket a régészek
által eddig "veremházaknak" határozott konyhájukban a kemencékben
sütötték meg. A "hamuban sült pogácsa" tulajdonképpen péppé morzsolt és
megtört rozsszemekből készült sült bodag (pogácsa). Gabonából (búzából,
árpából vagy kölesből) nemcsak kenyeret, hanem kását is készítettek, de
kedvelték a pörkölt gabonamagvakat is. Őseink forró köveken is sütöttek;
a tűz fölé tett s átizzított kőlapra öntötték a tésztát; így kapták a
lepénykenyeret. Csíkban és Háromszékben még ma is "kőre leppencs"-nek
hívják a lepényt, a Bodrogközben pedig "kövönsűltnek" nevezik a
palacsintát, jóllehet már rég palacsintasütőben sütik.
A húsok konzerválási módja Európában a füstölés,
Ázsiában és őseinknél az aromás füvekkel (kakukkfűvel, rozmaringgal,
tárkonnyal) való pácolás volt. A szárított hús készítése pásztorembereinknél ma is fellelhető. Giovanni Villani XIV.
századi olasz történetíró így számolt be a Magyarországon látottakról:
"Ha levágják a marhát, húsát nagy üstökben megfőzik. Ha már jól meg van
főzve és besózva, leválasztják a csontról és kemencében megszárítják,
majd finom porrá zúzzák. A hadjáratoknál üstöket visznek magukkal és
mindenki visz egy ilyen zacskó húsport. Ezt vízbe dobják, az megdagad,
egy-két maréktól megtelik az edény. Nagy a tápláló ereje és így kevés
kenyérrel vagy anélkül is erőt ad az embereknek. Nem csoda tehát, hogy
nagy sokaságban járnak olyan hosszú ideig, mert porrá tört hússal
táplálkoznak".
A magyar konyha még a XX. század elején Európában
elsőnek, a világon a kínai és a thai konyha után harmadiknak számított;
ma már az első tíz között sincs. Ennek oka az, hogy egyre nagyobb
mértékben vesszük át a mieinkénél sokkal alacsonyabb szintű "európai",
netán "amerikai" ételeket, amelyek ősi ételkultúránk lealacsonyítását
okozza és ősi, még nemrég élő hagyományaikat veszi el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése